Firmy, które dotychczas stawiały na optymalny rozwój, na wiele lat, zostały zmuszone do zmiany perspektywy na krótkoterminowe planowanie swojego biznesu. Wówczas utrzymają dotychczasową rentowność i znaczenie. Jednak nie mogą one w pełni zrezygnować z długoterminowego planowania strategii firmy.
Sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się pandemii Covid-19 zmieniła perspektywę widzenia biznesu. Zmieniający się klimat i nie wiadoma co do przyszłości, spowodowały w firmach natychmiastowe realizowanie ekscytujących możliwości, usług i produktów, które dłużej rozwijane, mogłyby przynieść dużo więcej zysku biznesom i dać dużo więcej możliwości nabywcom.
Długoterminowe koncepcje, które wymagają ogromnego nakładu energii oraz koncentracji, a w czasie pandemii Covid-19, właściwie wymuszają ich odłożenie, poprzez brak możliwości przewidywania rynku w zmieniającej się sytuacji gospodarek na całym świecie. Jest to związane ze zmianami zachowania się klientów. W czasie pandemii nigdy nie da się przewidzieć ilości klientów w danym biznesie. A w takiej sytuacji, trudno dostosować asortyment do wymagań klienta. Długoterminowe koncepcje będą mogły powrócić, to jest pewne, ale teraz biznes powinien się skupić na krótkoterminowym planowaniu.
Wiąże się to z ogromnymi zmianami. Menadżerowie muszą sprostać zadaniu podejmowania natychmiastowych decyzji, co do odsuwania wielu dobrych inicjatyw, które wymagają czasu, a w zamian skupienia uwagi na nowych pomysłach, które są możliwe do wykonania tu i teraz.
Najważniejszym czynnikiem, który pozwala rozwijać biznes w czasie pandemii Covid-19 jest jasne określenie priorytetów przez marketerów. Nowe pomysły nie są jeszcze oznaką krótkoterminowego planowania. Aby takimi się stały, trzeba zadać dodatkowe pytania, np. o koszty, zasoby, mierzalność sukcesu, końcowego rezultatu etc. Jeżeli marketer potrafi odpowiedzieć na wszystkie pytania, to można śmiało wdrażać pomysł na rynek.
Pandemia Covid-19 spowodowała wiele niepewności w biznesie. Dlatego umiejętność podejmowania decyzji i zadawania kluczowych pytań, stała się drogocennym zasobem ludzkim w wielu firmach. Krótkoterminowe planowanie jest możliwe przy dobrze zarządzanym zespole.