Ustanowienie wartości w statucie, zarówno na użytek zewnętrzny, jak i wewnętrzny, stało się obowiązkiem w ciągu ostatnich czterech dekad. O ile pierwotnie były one publikowane na papierze, coraz częściej są przekazywane za pośrednictwem firmowych stron internetowych, widocznych dla wszystkich, lub wewnętrznie poprzez intranet. Rozwój sieci społecznych i ostatnie zmiany w społeczeństwie zmusiły menedżerów do odpowiedzi na nowe imperatywy.
Lepiej rozumiana i wzmocniona rola.
Przez długi czas wartości były postrzegane jako sposób wyrażania opinii i były mylone z hasłami firmy, które miały przyciągnąć klientów lub prasę. Firmy uważały, że służą one przede wszystkim do budowania świadomości i wiarygodności marki, co jest podobne do reklamy w przebraniu. Z tego powodu często nie przyczyniały się one do akceptacji pracowników w firmach.
Dziś firmy doskonale zdają sobie sprawę, że nie wystarczy wyeksponować na ścianach swoich wartości. Prezentowane przez nich wartości nie mogą stać w sprzeczności z ich zachowaniem zarówno wobec pracowników, jak i klientów. Kłamstwo byłoby dziś bezużyteczne, ponieważ oszustwo zostałoby odkryte za pomocą kilku kliknięć dzięki informacjom dostępnym wszędzie w sieci.
Na początku kryzysu zdrowotnego wiele firm, niezależnie od ich wielkości, zakasało rękawy i opracowało innowacyjne pomysły, aby chronić zdrowie wszystkich i być w zgodzie ze swoimi wartościami: zmiana działalności w celu stworzenia masek lub żelu, aby chronić zdrowie obywateli w obliczu niedoboru, ale także wdrożenie telepracy z nowymi realiami i ograniczeniami, aby umożliwić lepsze życie w zamknięciu. Ten ostatni prosił menedżerów o wykazanie się empatią, aby wesprzeć często zdezorientowanych pracowników.
Znaczenie wartości w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym.
Celem wartości, przeznaczonych do użytku wewnętrznego, jest ustanowienie karty zachowań, umiejętności i sposobów myślenia, które każdy musi przyjąć, aby wnieść swój wkład w projekt firmy, niezależnie od pełnionej funkcji i poziomu odpowiedzialności. Pozwalają nam wrócić do nich, gdy zmiany zakłócają funkcjonowanie firmy i pokazują szczerość menedżera, który chce być z nimi w stałym kontakcie.
Na zewnątrz, mogą mieć na celu stworzenie widoczności i rozgłosu wśród klientów, dostawców, partnerów, itp. oraz mają na celu promowanie wizerunku firmy i budowanie jej reputacji. Są one szeroko rozpowszechniane na stronie internetowej, w sieciach społecznościowych oraz na wszystkich imprezach, konferencjach itp.
Rzeczywistość jest czasami daleka od zapowiedzi.
Ważne jest, aby zrozumieć, że jeśli rzeczywistość różni się od wartości, cała firma będzie miała kłopoty w mniej lub bardziej długim okresie czasu. Nadal są one odczuwane przez pracowników jako zdrada, szczególnie w okresie zmian i restrukturyzacji. W przypadku zniekształcenia lub niespójności, mogą one również spotkać się z oburzeniem klientów i konsumentów, gdy odkryją oni, że wartości te są w rzeczywistości tylko fasadą i że istnieje rozdźwięk między ich słowami a czynami.
Niektórzy konsumenci postawili sobie za cel ciągłe poszukiwanie wad i kłamstw, aby stworzyć bardziej sprawiedliwe społeczeństwo. Prasa, ze swej strony, nadal żyje z sensacji i nie waha się piętnować firm, które postępują źle: zatrudnianie dzieci, zanieczyszczenie środowiska.
Uważaj na złe zachowanie, ponieważ sąd konsumencki nie ma możliwości odwołania się. W dobie komunikacji za pomocą jednego kliknięcia, liderzy biznesowi muszą koniecznie zharmonizować swój dyskurs z praktyką. Młodzi ludzie marzą najbardziej, podkreśla ich pragnienie pracy w firmie, której wartości podzielają.
Misja i wartości.
Misja firmy reprezentuje to, co przyczyni się do osiągnięcia celu o wiele większego niż jej obroty. Misja firmy pozwala każdemu pracownikowi poczuć, że jest aktorem w lepszym świecie. Działa ona w parze z wartościami, które często wynikają z misji.
Rzeczywistość środowiskowa, przyszłość planety i dobrobyt ludzi to sprawy i problemy dotyczące wszystkich. Firma, która poprzez swoje praktyki przyczynia się do unikania globalnego ocieplenia, zyskuje większe poparcie swoich pracowników.
Konieczność sprecyzowania wartości.
Niezwykle istotne jest wczesne sprecyzowanie wartości firmy, ponieważ misja nigdy nie powinna być z nimi sprzeczna. W rzeczywistości muszą one być również spójne z wizją firmy, jeśli ma ona stać się zrównoważona. Takie doprecyzowanie pozwala firmie lepiej funkcjonować na co dzień, ponieważ wystarczy się do niego odnieść, aby sprawdzić, czy nie dryfuje.
Rozpowszechnianie informacji poprzez sieci społecznościowe lub wewnętrznie zobowiązuje firmy do ich maksymalnego respektowania. W tym sensie będzie to kwestia ustalenia kryteriów, które pozwolą na samoocenę działań i spójność każdej osoby z wartościami. Aby nie pozostały one tylko modą, muszą być przekazywane bezpośrednio przez kierownictwo, tak aby wszyscy mogli je traktować jako wzorce.
Kiedy ktoś decyduje się na wyznawanie wartości, zobowiązuje się do ich przestrzegania bez względu na okoliczności. Wyświetlanie wartości nie jest więc trywialne. Ten akt komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej silnie angażuje firmę. Zapominanie o podjęciu działań doprowadziłoby w każdym razie do nieodwracalnej utraty wiarygodności! Przedstawienie ich jest oznaką wiary w siebie i w swoją przyszłość!